Hjemmeside analyse

Spread the love

Hjemmesideanalyse

Hjemmesider findes på Internettet. Skrives/laves typisk af et mediebureau og redigeres løbende af en webmaster. Webmasteren kan være professionel, altså en der får penge for at lave den, eller det kan være almindelige private folk. Mediebureauer laver typisk den indledende opsætning. Den bestilles eller laves af  folk, som vil aflevere et budskab eller en information. En hjemmeside kan også være reklame for et produkt eller en ydelse, fra en virksomhed. Den kan handle om ét bestemt eller flere emner, som kan være alle emner.  Teksten kan være kort eller lang.  Kan indeholde brudstykker af andre genrer f.eks. tegninger, fotos, digte, artikler.. osv. Den indeholder ofte en masse computerskabte effekter, såsom animerede billeder, gæstebøger, fora, butik, links og meget andet.

Analysemodel for gennemgang af hjemmesider

  1. Hvad hedder hjemmesiden? Hvad er hjemmesideadressen? Hvilken nationalitet har den?
  2. Hvem er webmaster? Er webmasterens mailadresse nævnt? Hvad er den?
    • Er mediebureauet nævnt? Hvem er det?
  3. Hvad handler hjemmesiden om?
  4. Hvornår er hjemmesiden lavet? Hvornår er den sidst redigeret?

Indhold

  1. Indhold af hjemmesiden?
    (Nævn ALLE hjemmesidens elementer! Er den stor eller lille? Er den på mere end 1 side? Hvor mange?)
  2. Hjemmesidens opbygning?
    (Hvilke computerskabte elementer indeholder den? Overskrift? Blikfang? Layout? Andet? Se definition!)
  3. Er hjemmesiden illustreret? (foto/tegning)
    • Beskriv billedet/billederne!!
    • Hvordan passer billedet og billedteksten med hjemmesidens indhold?
    • Tag evt. det dominerende billede, og analyser dette.
  4. Hvordan passer overskriften til hjemmesidens indhold?
    • Er den dækkende?
    • Er den misvisende?
  5. Hvordan er teksten?
    Lang og indviklet, spændende, oplysende, fortællende, andet?
  6. Er hjemmesiden inddelt i afsnit, og har den mellemoverskrifter, som passer til afsnittene?
  7. Sproget?
    Hvordan er sproget? Er der brugt talesprog, skriftsprog, andet? Er en bestemt ordklasse dominerende i hjemmesiden?
  8. Positive/negative ord
  9. Anvendes der:
    • Slang?
    • Ironi?

Emne / problemer

  1. Hvilke problemer/emner nævnes i teksten?
    Er der en løsning/forklaring på dem? Tror du på løsningen/forklaringen? Vil den sælge et produkt?
  2. Hvad kan du bruge siden til? Hvad kan andre bruge siden til?
  3. Er hjemmesiden subjektiv eller objektiv?
  4. Kommunikationssammenhæng:
    • Hvem er afsender?
    • Hvad er budskab?
    • Hvem er modtager? Målgruppe? Er modtager og målgruppe den samme?
  5. Hvad synes du om hjemmesiden? Begrund!
  6. Sammenlign hjemmesiden med andre “tekster” du har læst, set, lavet…..!

Rigtig god fornøjelse!

1 kommentar

Leave a Comment.