PEST er en analysemodel som bruges til at analysere det eksterne makro miljø og de forhold som have indflydelse på den pågældende virksomhed.
Analysen tager udgangspunkt i 4 områder:
Political factors (Politiske forhold)
Economic factors (Økonomiske forhold)
Socio-Cultural factors (Sociale og kulturelle forhold. Holdninger, værdier mv.)
Technological factors (Teknologiske forhold)
Analysen kan betragtes som en slags tjekliste og kvaliteten af analysen afhænger af de inputs som brugeren indsætter under de enkelte punkter. Listen er ikke udtømmende og listen kan ydermere overlappe visse steder.
Ved udarbejdelse af analysen skal man være man være selektiv og kritisk over for de input man giver modellen. Det giver nemlig ikke meget mening at have en meget lang liste med alle mulige punkter. Så er det bedre at have nogle få væsentlige, gennemtænkte og uddybende punkter:
Politiske faktorer
Handelspolitikker
Finansiering, tilskud og initiativer
Hjemmemarked tryk-grupper
Internationalt pres-grupper
Skatter/afgifter
Arbejdsmarkedspolitik
Lovgivning (lokalt, nationalt, europæisk)
Økologiske / miljømæssige gældende lovgivning,
Fremtidig lovgivning
International lovgivning
Offentlige indgreb og regulerende organer og processer
Relationen til myndighederne
Nuværende og kommende regerings politikker
Krige og konflikter
Økonomiske faktorer
Udvikling i BNP
Inflation og økonomisk vækst
Lønniveau
Offentlige finanser
Arbejdsløshed
Valuta & renteniveau
Cykliske forhold/konjunkturer
Almindelig beskatning
Beskatning specifikke produkter / tjenester
Sæsonudsving
Marked- / handelscykler
Specifikke branche faktorer
Kunde- og slutbruger indvirkning
Renter og valutakurser
International handel og monetære problemer.
Socio-kulturelle faktorer
Demografi
Uddannelsesniveau
Ændring i livsstil, værdier og holdninger
Helbred
Indkomstfordeling
Arbejdsmiljø
Mobilitet (er det f.eks. nemt at bo i Århus og Arbejde i København?)