Filmanalyse

film analyse

Filmanalyse

Film er levende billeder, og man kan inddele film i to hovedgenrer/storgenrer:

Dokumentarfilm. De fortæller en ikke-opdigtet historie, der viser udsnit af virkeligheden. Længden af disse er ofte 50 min., men kan være mere eller mindre, ofte en serie af film.

Featurefilm fortæller en opdigtet historie, men kan i tilfælde godt ligne virkeligheden. Featurefilm bliver også kaldt spillefilm. Længden af disse er ofte 2-2½ time, men kan være fra fem minutter til fire timer. Er spilletiden over tre timer, kan filmen betegnes som en helaftensfilm. Kortfilm varer typisk fra fem minutter til ca. en time. Der findes serier af film, som hører sammen, f.eks. Ringenes herrer, Star Wars, X-Men, Harry Potter og mange andre film.

Film kan omhandle alle emmer, og følgende er eksempler på undergenrer: Krigsfilm, reklamefilm, socialrealistiske film, katastrofefilm, thriller/psykologisk drama, krimi/kriminalfilm, actionfilm, westernfilm, musicalfilm, komedie, farce, historisk drama, romantisk drama, science fiction, eventyrfilm, dogmefilm, familiefilm, ungdomsfilm, børnefilm, stumfilm og tegnefilm. Ofte er flere genrer blandet sammen.

Film produceres af et team af folk: Manuskriftforfatter, instruktør, fotograf, skuespillere, scenografer, musikere og mange andre. De samarbejder om at fortælle den samme historie.
Film kan vises i biografer og tv, og typisk udgives også på video og DVD. Film bruges bl.a. til underholdning, undervisning, nyhedsformidling, reklamer… osv.

Analysemodel for gennemgang af film

  1. Hvad er filmens titel?
  2. Hvem er forfatter og instruktør? Hvem er medvirkende (Nævn de vigtigste) og er det kendte skuespillere?
  3. Nationalitet: I hvilket land er den lavet? Hvilket år er den lavet?
  4. Hvilken hovedgenre/storgenre? Hvilken/hvilke undergenrer?
    (Hvad er kendetegnende for denne genre?)
  5. Referat – Giv et referat med dine egne ord. Er det en DVD så undgå at bruge resumeet fra bagsiden af coveret.
  6. Hvordan er spændingen i filmen? Hvor har filmen sine spændende punkter? Er den direkte chokerende? Lægges der langsomt eller hurtigt op til spændingen? Er der overraskelser?
  7. Filmens opbygning? Indledning = anslag, Afslutning = udtoning, Speciel effects? Hvordan vises problemerne? Hvilke vendepunkter er der i filmen? Andet?)
  8. Beskriv fotograferingen!
    1. Beskriv farver og motiver! Kunstige eller naturlig farver? Glade eller sørgmodige farver? Kunstig eller naturligt lys?
    2. Er der specielle ting, du har lagt mærke til?
    3. Indstillinger, er de klip der optages til en scene. Hvor lang tid varer det korteste klip?
    4. En scene er en række af indstillinger der er klippet sammen for at beskrive en del af handlingen. Er der mange af dem? Hvor lange er de?
    5. Er der supernærbilleder? (F.eks. et øje der fylder hele billedet)
    6. Er der nærbilleder? Close-ups af f.eks. et ansigt tæt på.
    7. Halvtotal? Motiver der ses halvt, f.eks. fra livet og opad.
    8. Total? Hele motivet ses.
    9. Panorama (long shot)? F.eks. et landskab.
    10. Frø- normal- og fugleperspektiv? Hvad bruges, hvornår bruge de og hvilken effekt har disse?
    11. Er billederne rolige eller bevæger de sig?
    12. Tiltning: bevæger kameraet sig op og ned.
    13. Rulning: bevæger kameraet sig rundt om noget.
    14. Zoom: Går kameraet tæt på (zoom in) og væk igen (zoom out)
    15. Travelling/tracking/kamerakørsel: Sidder f.eks. fast på en bil i fart!
  9. Hvor foregår handlingen? Beskriv de vigtigste steder!
  10. Historisk tid? Årstal? Fortid, Nutid og/eller Fremtid?
  11. Personbeskrivelse?
    Beskriv hovedpersonerne! Hvilken udvikling sker der med personerne i løbet af filmen? Hvorfor?
    Beskriv de vigtigste bipersoner?
    Benyttes der statister? Hvor? betydning?
  12. Følg én eller flere hovedpersoner! Gør sådan: Find 5-25 steder hvor personen vises! Første og sidste gang personen vises i filmen skal ALTID med. Hvert sted skal du undersøge dette: Hvor er personen? Hvordan ser personen ud? (Påklædning? Kropssprog?) Hvem er personen sammen med? Hvad foretager personen sig? Hvordan har personen det? (følelser?) Begrund! Hvad vil personen foretage sig om lidt? Er der særlige elementer, (F.eks. Ting? Farver? Lyde? Ord?) der understreger eller viser den situation, personen er i?
    Lav et skema over oplysningerne!
  13. Sproget? Dansk? Engelsk? Andet? Højt/lavt sprog? Lange eller korte samtaler? Er samtalen eller billederne vigtigst i filmen? Monologer? Dialoger? Andet?
  14. Positive/negative træk i filmen?
  15. Hvilke ting vises kun og forklares ikke? Kropssprog? Handling uden ord? Følelser? Lyde? Andet?
  16. Filmens tema/emne? Hovedtema? Sidetemaer?
  17. Analyse af filmens emner:
    Hvilke problemer rejses i filmen? Løses de (hvordan?) Er der tale om en ond cirkel? Gives der en løsning på, hvordan man kommer ud af denne onde cirkel? Har DU en løsning? Kan de løses? Vil problemerne efterlade spor i fremtiden? Er de involverede personer opmærksomme på eller skyld i problemerne? Hvem eller hvad er årsag til problemerne?
  18. Lyd? Menneskestemmer? Titelmelodi? Underlægningsmusik? Andre lyde? Naturlige lyde = reallyde? Eller kunstige lyde = effektlyde? Larmende? Stilhed? Stemning?
  19. Er filmen subjektiv eller objektiv?
  20. Afsender? Budskab? Modtager? Målgruppe? Er modtager og målgruppe den samme?
  21. Hvad synes du om filmen? Begrund!
  22. Fortolkning/perspektivering? Modsætninger? Begreber? Hvilke tanker (associationer) sætter filmen i gang hos dig? Har du læst, set eller hørt om emnet før? Hvad er din mening/holdning til emnet?
  23. Sammenlign filmen med andre film du har set!

Rigtig god fornøjelse

No votes yet.
Please wait...

3 Comments

  1. Jeg har brugt den til min AT fremlæggelse, og det fungerede super godt! Jeg brugte den til at analysere en halv racistisk reklame om nogle, hvide fodboldspillere der blev godt og grundigt undertrykt af de sorte fodboldspillere…. Så 1000 tak, den er virkelig perfekt hvis man skal ud med sine racistiske holdninger 😉 PS. fik et stort 12 tal :-*

    Reply

Leave a Comment.