Billedanalyse

billede analyse

Billedanalyse

Når man ser på billeder er det en god idé at have et redskab til at analysere dem. Vi har fundet et skema i bogen: “Fortæl med digitale billeder” (Permin, Wahlgren og Ebbesen 1998), som gengives nedenfor. Husk, at ikke alle spørgsmål besvares til alle billeder. Vær selektiv.

Analysemodel for gennemgang af billeder

1. Beskrivelse af billedet (præsentation)

Indhold

Hvem har lavet billedet? Hvor og hvornår?
(Kunstner, titel,og årstal)
Hvad forestiller billedet? Hvilken slags billede er det?
(F.eks. reklame, still fra film/tv, portræt, landskabsbillede, opstilling eller arkitekturbillede)

Materialer og teknik

Hvordan er billedet lavet?
(F.eks helt digitalt, indscannet, fotografi, oliemaleri, akvarel eller tegning)
Hvorfor har kunstneren brugt denne teknik?
Hvordan er billedet/dets enkelte del beskåret?
Er billedet manipuleret?

Udformning

Hvad er billedets indhold?
(F.eks. virkelighedstro, abstrakt, fantastisk eller stiliseret)
Hvordan er billedet bygget op?
(Forgrund, mellemgrund, baggrund) 

 

billede analyse perspektiv

I hvilken synsvinkel ser vi motiverne?
(Normalperspektiv, frøperspektiv og fugleperspektiv)

billede analyse synsvinkel

Hvordan er billedets komposition?
(Er billedets vigtigste elementer placeret i midten, i den ene side, omkring den lodrette midakse, omkring vandrette linjer, ved diagonalen, i en trekant eller i “det gyldne snit?”)

billede analyse komposition

Giver billedet illusion af at være to- eller tredimensionelt?
(Ingen rumvirkning, rumvirkning ved perspektiv, overlapninger, diff. størrelsesforhold, lys/skygge eller ved farver)

Hvordan er de dominerende linjer og bevægelser i billedet?
(Vandrette linjer, lodrette linjer, diagonaler, blikretninger- rolige eller urolige linjer)

Hvilke farver er benyttet?
(lysfarver, prim/sekund. farver, komplementærfarver, lyse og mørke, kolde og varme, harmoniske?)

Hvordan er lyset brugt?
(Naturligt lys, modlys eller medlys, lyskilder, placering, lysmængde, hårdt eller blødt, skyggevirkning)

Er der særlig stemningsskabende og/eller symbolske elementer?

 2.  Fortolkning af billedet

Hvorfor blev billedet lavet?
(propaganda, bestilling, inspiration, bogillustration, feriefoto?)

Hvorfor er billedet lavet som det er?

Hvilke tanker stemninger og følelser formulerer billedet?
(Feks. uhygge, glæde, angst, tryghed, romantik, rædsel eller kaos. Hvilke holdninger udtrykkes?)

Hvad vil billedet fortællle, kommunikere?

3.  Vurdering og perspektivering af billedet

Billedets kontekst (sammenhæng)

Er dets budskab lykkedes?

Er billedet typisk for en bestemt tid?

Udtrykker billedet en bestemt samfundsgruppes ideer?

Er billedet typisk for sit medie?

3.2 Vurdering 

Hvad synes du om billedet?

Hvad siger billedet dig?

Opfatter alle billedet på samme måde? Hvorfor/hvorfor ikke?

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 8.4/10 (54 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: +12 (from 18 votes)
Billedanalyse, 8.4 out of 10 based on 54 ratings

1 Comments

  1. Det er en vild god model, som jeg har brugt til skriftlig dansk på HHX 1. års eksamen. Den hjalp mig meget hurtigt frem i min biledeanalyse og den blev kanon god. Kan klart anbefales 🙂

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 3.6/5 (7 votes cast)
    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: +6 (from 16 votes)
    Reply

Leave a Comment.